Tuesday, February 9, 2010

CERITA KASEH SAYANG


Pada suatu hari di sekolah, seorang murid bertanya pada guru. Ketika itu, guru tersebut sedang mengajar mengenai kaseh sayang.

Pelajar: "cikgu, macam mane kite nak pilih seseorang yang terbaek sebagai orang yang paling kite sayang? macam mane juga kaseh sayang itu nak berkekalan? "

Cikgu: " ok, kamu ikot ape yang saye suruh. Kamu pergi ke padang, kamu berjalan diatas rumput sambil memandang rumput didepan kamu. Pilih rumput yang paling CANTEK tanpa menoleh ke belakang lagi walau sekali. Dah petik rumput yang paling CANTEK, bawa ke kelas."
Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas, tiada sehelai rumput pon ditangannya.

Cikgu: " kenape tiada rumput yang dipilih? "

Pelajar: " tadi mase saye berjalan, saye carilah rumput yang paling CANTEK. Memang ade banyak yang cantek tapi cikgu kate petik yang paling CANTEK, maka saye pon terus berjalan ke depan ambil mencari yang paling cantek tanpa menoleh ke belakang lagi. Tapi sampai di penghujung padang, saye xjumpa pon yang paling cantek. Mungkin ade diantara yang dibelakang saye tadi rumput yang paling cantek tapi dah cikgu cakap xboley menoleh ke belakang semula, jadi tiadalah rumput yang saye boleh petik. "

Cikgu: " ya, itulah jawapannya. Maknanye apabila kite telah berjumpa dengan seseorang yang kite sayang, janganlah kite mencari lagi yang lebih baek dari itu. Kite patut hargai orang yang berada didepan kite sebaek-baeknya. Jangan kite menoleh kebelakang lagi kerana yang berlaku tetap dah berlaku. Semoga yang berlalu tidak berulang lagi. Dan ingatlah orang yang paling kite sayang itulah yang paling cantek dan paling baek. Maupon nak ikotkan banyak lagi yang cantek dan baek seperti rumput tadi.
*p/s: hayatilah kesah kasih sayang neh. sungguh terharu dibwatnya. hurmmm... janganlah kite sia2 kan owang yang kite paling sayang okeyh! =) peace!

No comments:

Post a Comment

Life of EMY...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

FEEDJIT Live Traffic Feed